C-27j spartan
Содержание:
Примечания
- Jane’s All The World’s Aircraft 2004-2005 / Paul Jackson. — Jane’s Information Group, 2004. — P. 305-307. — 860 p. — ISBN 0-7106-2614-2.
- Итальянцы запретили США перепродавать транспортники Spartan
- ↑ 12 Alenia C-27J Spartan Архивировано 6 сентября 2012 года.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 234. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 299. — ISBN 9781857438352.
- ВВС США заказали итальянские самолеты для Афганистана // «Lenta.RU» от 1 октября 2008
- СМИ: ВВС Афганистана полностью лишены транспортных возможностей // «Взгляд.RU» от 29 мая 2012
- Niesprawne afgańskie G.222 // «Altair» от 28 мая 2012
- Aircraft that U.S. bought for Afghans sold for scrap // USA Today от 9 октября 2014
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 83. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 106. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 480. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 113. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 117. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 347. — ISBN 9781857438352.
- Марокко получило последний транспортник Spartan
- ВВС Марокко получили первый транспортник C-27J
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 205. — ISBN 9781857438352.
- Finmeccanica: around USD 200 million contract with Mexico for four C-27J aircraft (недоступная ссылка с 10-08-2013 — история ,копия )
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 411. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 133. — ISBN 9781857438352.
- Alenia Aeronautica’s Study for C-27J Version to support Special Forces Operations (недоступная ссылка с 10-08-2013 )
- Словакия заменит советские самолеты на итальянские
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 46. — ISBN 9781857438352.
- International Institute for Strategic Studies. The Military Balance 2020 / James Hackett. — London: Taylor&Francis, 2020. — С. 437. — ISBN 9781857438352.
Specifications (G.222)
Data from Jane’s All The World’s Aircraft 1988–89
General characteristics
- Crew: Four – commander, co-pilot, radio-operator/flight engineer on flightdeck, loadmaster
- Capacity: 9,000 kg (19,840 lb) of cargo, 53 troops or 36 litters
- Length: 22.70 m (74 ft 5½ in)
- Wingspan: 28.70 m (94 ft 2 in)
- Height: 9.80 m (32 ft 1¾ in)
- Wing area: 82.0 m² (893 ft²)
- Empty weight: 14,590 kg (32,165 lb)
- Max. takeoff weight: 28,000 kg (61,730 lb)
- Powerplant: 2 × General Electric T64-GE-P4D turboprop, 2,535 kW (3,400 shp) each
Performance
- Maximum speed: 540 km/h (336 mph, 291 knots) at 4,575 m (15,000 ft)
- Cruise speed: 439 km/h (273 mph, 237 knots) at 6,000 m (19,700 ft)
- Range: 1,371 km (852 mi, 740 nmi) at max payload
- Ferry range: 4,633 km (2,879 miles, 2,500 nmi)
- Service ceiling: 7,620 m (25,000 ft)
- Rate of climb: 8.7 m/s (1,705 ft/min)
G-222 source revolvy.com
Final assembly of the C-27J Spartan takes place in Italy. Lockheed Martin is responsible for the propulsion and avionics and takes lead responsibility for product support and worldwide marketing. Alenia Aeronautica takes responsibility for the certification process and for most of the manufacturing and flight testing operations.
The C-27J Spartan has the same logistical and maintenance characteristics of the Lockheed Martin C-130J Hercules medium tactical airlifter, and also shares commonality of the cargo capacity. The primary roles of the C-27J are cargo transport, troop transport, and material and paratroop air drop. Other missions include maritime patrol, tactical operations, medical evacuation, ground refuelling, fire-fighting and aerial spraying.
Global Military Aircraft Systems (GMAS) is a joint venture that has been set up between Alenia and L-3 Communications for the US Army future cargo aircraft (FCA) and the USAF combat rescue tanker requirement.
Cockpit
Image: redstar.gr
The two-pilot cockpit is night-vision-goggle (NVG) compatible. The flight deck is very similar to that of the C-130J Hercules. The electronic flight instrumentation system (EFIS) incorporates five liquid crystal head-down colour displays.
Aircraft Italy – Air Force Alenia C-27J Spartan Reg.: MM62215 MSN: Code: 46-80 Berlin – Schonefeld (SXF / EDDB) Germany – September 12, 2012 – Image: airliners.net
The Spartan also has an inbuilt ability to withstand battle damage when it is placed in harm’s way, with a three-spar wing design incorporated for strength, an optional on-board inert gas generating system to prevent a fuel-air explosion in its fuel tanks, dual redundant control systems and an armoured cockpit floor. Source flightglobal.com
C27J Spartan cargo systems
The Spartan is constructed with a floor strength equal to that of a Hercules transporter, and the large cargo cabin cross-section is able to accommodate Hercules pallets.
Without modification, HMMWV (high-mobility medium wheeled vehicle), AML-90, Perentie 6×6 armoured vehicle, M113 armoured personnel carrier or similar military vehicles can be driven on and off the Spartan via a hydraulically operated rear-loading ramp. The aircraft is constructed to offload vehicles quickly while taking fire.
An upward-opening door is installed in the underside rear fuselage, which is used for air drops of pallets or CDS (container delivery systems) units. The air-drop speed is typically in the range 110kt to 140kt.
Image: redstar.gr
The 17,500kg (38,600lb) empty weight C-27J has a maximum payload capacity of more than 11,400kg and can carry three and a half NATO-standard 463L pallets inside its 3.33m (10.9ft)-wide and 2.6m-high cargo compartment. Source flightglobal.com
operatörler
Mavi C-27J operatörleri ile harita
Havadan yakıt ikmali sondası ile Litvanya Hava Kuvvetleri C-27J
- Avustralya
Avustralya Kraliyet Hava Kuvvetleri , teslimatları 2014’ün sonlarında başlayacak şekilde on adet C-27J uçağı sipariş etti. Bu uçaklar No. 35 Squadron tarafından işletiliyor . İlk 4, 16 Aralık 2016’da ilk operasyon kabiliyetine ulaştı. Son uçak, Nisan 2018’de teslim edildi.
- Bulgaristan
Bulgar Hava Kuvvetleri’nin Ocak 2012 itibariyle 1/16 Ulaştırma Filosu Vrazhdebna Hava Üssü ile hizmette olan üç C-27J uçağı var .
- Çad
Çad Hava Kuvvetleri iki adet C-27J uçağı sipariş etti; bu uçaklar 2013 ve 2014’te alındı.
- Yunanistan
Yunan Hava Kuvvetleri’nin Ocak 2012 itibariyle, 354. TTS «Pegasus» (112. Savaş Kanadı – Hava Kuvvetleri Destek Komutanlığı) ile birlikte kullanımda olan sekiz adet C-27J uçağı bulunuyor.
- İtalya
İtalyan Hava Kuvvetleri , Ocak 2012 itibariyle 98. Gruppo/46. Hava Tugayı ile birlikte 12 uçağa sahiptir.
- Kenya
Kenya Hava Kuvvetleri , Kasım 2017 ile Mart 2018 arasında üç sipariş verdi. İkisi 30 Ocak 2019’da ve sonuncusu 1 Ekim 2020’de teslim edildi.
- Litvanya
Litvanya Hava Kuvvetleri , Ocak 2012 itibariyle hizmette olan üç C-27J’ye sahiptir.
- Fas
Fas Kraliyet Hava Kuvvetleri , Ocak 2012 itibariyle 3. Hava Kuvvetleri Üssü (3. BAFRA) ile birlikte kullanımda olan dört uçağa sahiptir .
- Meksika
Meksika Hava Kuvvetleri , Ocak 2012 itibariyle 302 Hava Filosu ile hizmette olan dört C-27J’ye sahiptir.
- Peru
Peru Hava Kuvvetleri , Grupo Aéreo N°8 ile hizmet veren dört C-27J’ye sahiptir.
- Romanya
Romanya Hava Kuvvetleri’nin Ocak 2015 itibarıyla hizmette olan ve 90. Hava İkmal Filosu’nun 902. Ulaştırma ve Keşif Filosu tarafından işletilen yedi C-27J’si var.
- Slovakya
Slovak Hava Kuvvetleri’nde iki adet C-27J uçağı bulunuyor. Uçak teslimatları 31 Ekim 2017’de ilk uçakla, ikinci ve son uçakla 9 Nisan 2018’de başladı.
- Türkmenistan
Türkmen Hava Kuvvetleri , ilki 6 Haziran 2021’de teslim edilen iki C-27J uçağı sipariş etti.
- Amerika Birleşik Devletleri
-
Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri (eski operatör) bütçe kesintileri nedeniyle hizmet dışı kaldı ve Sahil Güvenlik ve SOCOM’a devredildi.
- 135. Hava İkmal Filosu , Maryland Ulusal Hava Muhafızları, 2011-2013
- 153d Hava Yakıt İkmal Filosu , Mississippi Ulusal Hava Muhafızları
- 164. Hava İkmal Filosu , Ohio Ulusal Hava Muhafızları
- Amerika Birleşik Devletleri Ordusu Özel Harekat Havacılık Komutanlığı : USAF’den yedi C-27J transfer ediliyor.
- Amerika Birleşik Devletleri Sahil Güvenlik , HC-27J konfigürasyonuna dönüştürmek için 14 eski USAF C-27J aldı. Sahil Güvenlik, yedi C-130’u Birleşik Devletler Orman Servisi’ne transfer edecek .
- Zambiya
Zambiya Hava Kuvvetleri iki adet C-27J uçağı sipariş etti. Her iki uçak da 2019 yazında teslim edildi.
Operadores
Mapa con operadores C-27J en azul
Fuerza Aérea de Lituania C-27J con una sonda de reabastecimiento de combustible aéreo
- Australia
La Royal Australian Air Force ha pedido diez aviones C-27J con entregas a partir de finales de 2014. Estos aviones son operados por el Escuadrón No. 35 . Los primeros 4 alcanzaron la capacidad operativa inicial el 16 de diciembre de 2016. El último avión se entregó en abril de 2018.
- Bulgaria
La Fuerza Aérea Búlgara tiene tres aviones C-27J en servicio desde enero de 2012 con el Escuadrón de Transporte 1/16 de la Base Aérea de Vrazhdebna .
- Chad
La Fuerza Aérea de Chad encargó dos aviones C-27J; estos aviones fueron recibidos en 2013 y 2014.
- Grecia
La Fuerza Aérea Helénica tiene ocho aviones C-27J en uso desde enero de 2012 con el 354º TTS «Pegasus» (112º Ala de Combate — Comando de Apoyo de la Fuerza Aérea).
- Italia
La Fuerza Aérea Italiana tiene 12 aviones en operación desde enero de 2012 con 98th Gruppo / 46th Air Brigade.
- Kenia
La Fuerza Aérea de Kenia ordenó tres entre noviembre de 2017 y marzo de 2018. Dos se entregaron el 30 de enero de 2019 y el último el 1 de octubre de 2020.
- Lituania
La Fuerza Aérea de Lituania tiene tres C-27J en servicio desde enero de 2012.
- Marruecos
La Real Fuerza Aérea de Marruecos tiene cuatro aviones en uso desde enero de 2012 con la 3.ª Base de la Fuerza Aérea (3.ª BAFRA) .
- México
La Fuerza Aérea Mexicana tiene cuatro C-27J en servicio desde enero de 2012 con el Escuadrón Aéreo 302.
- Perú
La Fuerza Aérea Peruana tiene cuatro C-27J en servicio con el Grupo Aéreo N ° 8.
- Rumania
La Fuerza Aérea Rumana tiene siete C-27J en servicio desde enero de 2015, operados por el 902 ° Escuadrón de Transporte y Reconocimiento de la 90 ° Flotilla de Transporte Aéreo.
- Eslovaquia
La Fuerza Aérea Eslovaca tiene dos aviones C-27J. Sus entregas de aviones comenzaron el 31 de octubre de 2017 con el primer avión y el segundo y último avión el 9 de abril de 2018.
- Turkmenistán
La Fuerza Aérea de Turkmenistán ordenó dos aviones C-27J y el primero se entregó el 6 de junio de 2021.
- Estados Unidos
-
La Fuerza Aérea de los Estados Unidos (ex operador) quedó fuera de servicio debido a recortes presupuestarios y pasó a la Guardia Costera y a la SOCOM.
- 135 ° Escuadrón Aéreo de la Guardia Nacional Aérea de Maryland, 2011-2013
- 153d Escuadrón de Reabastecimiento Aéreo , Guardia Nacional Aérea de Mississippi
- 164o Escuadrón Aéreo de la Guardia Nacional Aérea de Ohio
- Comando de Aviación de Operaciones Especiales del Ejército de los Estados Unidos : siete C-27J se transfieren de la USAF.
- La Guardia Costera de los Estados Unidos recibió 14 antiguos C-27J de la USAF, para convertirlos a la configuración HC-27J. La Guardia Costera transferirá siete C-130 al Servicio Forestal de los Estados Unidos .
- Zambia
La Fuerza Aérea de Zambia ha encargado dos aviones C-27J. Ambos aviones se entregaron durante el verano de 2019.
Пользователи
Неполная карта пользователей C-27J Spartan
- Австралия : страна выбирает C-27J вМай 2012 г.заменить его DHC Caribou . Заказ рассчитан на десять устройств общей стоимостью 1,4 миллиарда долларов. C-27J «Спартанец» был выбран в ущерб C-295 компании Airbus Military. Поставляется первый транспортный самолет.30 июня 2015 г.на исходную производственную мощность в конце 2016 года. 10- й сдан в18 апреля 2018 г..
- Болгария : в 2005 году страна проявила интерес к восьми самолетам, предназначенным для замены пяти Ан-26 Ан-26 . Подписан твердый заказ на пять самолетов.24 февраля 2006 г., но он был сокращен до трех самолетов в декабрь 2010. Первый доставлен13 декабря 2010 г., третий в март 2011 г..
- Канада : вянварь 2007, C-27J, казалось, был единственным самолетом, который мог бы заменить CC-130 Hercules и CC-115 Buffalo, используемый для поисково-спасательных операций ( SAR ). Канадский заказ рассчитан на 15 самолетов.
- США : Программа Joint Cargo Aircraft (JCA) касается 100 грузовых самолетов для заменыShort C-23 Sherpa (en) Национальной гвардии (37 самолетов) и различных моделейC-12 Huron,используемыхВВС СШАиармией США. Boeing Integrated Defense Systems ,Alenia AeronauticaиL-3 Communicationsсоздали совместную структуру Global Military Aircraft Systems (GMAS) для продвижения C-27J вПентагон. C-27J завершен вНоябрь 2006 г.26-часовая программа оценки полета в конкуренции с Casa CN-235 / C-295, предлагаемая EADS и Raytheon . После решения Министерства обороны США заказать его в 2007 году устройство будет производиться на новом заводе, который будет построен в Сесил Филд, округ Дюваль , Флорида , предполагалось построить до 135 единиц. Но вянварь 2012Мы объявили, что в связи с сокращением оборонного бюджета , пока 28 С-27 находятся на вооружении, об отзыве этого типа самолетов. Наконец, в конце 2013 года семь самолетов были переданы Командованию специальных операций США вместо CASA C-212, а 14 самолетов были переданы Береговой охране США .
- Греция : заказано двенадцать самолетов (+ 3 варианта) на10 февраля 2002 г.. Первый греческий C.27J [HA001; с / н 4117] украли15 декабря 2004 г.и был доставлен в конце 2004 года на 354 Mira Taktikon Metaforon в Элевсине . Последний был доставлен вавгуст 2006 г., Греция стала первой страной , чтобы поставить C-27J в эксплуатацию.
- Италия : Заказ на 12 C-27J (+ 6 опций) только подтверждендекабрь 2002, поставки ожидаются в период с 2005 по 2007 год. Первый экземпляр (c / n 4115) был введен в эксплуатацию только на 24 октября 2006 г.на 98 ° Gruppo Transporto Medi на 46a Brigata Aerea de Pisa , еще 11 до 2008 года.
- Кения : заказано три экземпляра, первые два поставлены 30 января 2020 г.
- Литва : в 2006 г. заказано три самолета для замены Ан-26 .22 декабря 2006 г., второй прибыл в Шяуляй рано декабрь 2009 г..
- Марокко : четыре самолета заказаны в 2008 году.
- Мексика : четыре самолета заказаны на четыреиюль 2011за 200 миллионов долларов. Поставка с конца 2011 года по начало 2012 года.
- Перу : заказаны два самолета25 ноября 2013 г. за 100 миллионов долларов США.
- Румыния : семь самолетов C-27J, которые должны быть поставлены с 2008 года, заказаны вдекабрь 2007 г.заменить два Ан-24 и четыре Ан-26 .
- Словакия : два экземпляра заказаны воктябрь 2014, на сумму 1,9 миллиарда крон .
- Словения : один экземпляр заказан в январе 2021 года для доставки к 2025 году 15-му словенскому военному авиационному полку .
- Чад : ВВС Чада , 2 самолета поставлены в 2014 г.
Helmet Mounted Display for the C-27J
As suggested by Alenia, the HMD can be effectively used as an alternative or as a complement to Head Up Displays for the most demanding segments of the C-27J missions. As the pictures show, the HMD LITE has been tested on the C-27J in flight, demonstrating its potential in meeting tactical aircraft needs and ease of installation. The HMD LITE, that is ready for being integrated with the C-27J, was tested in different operational scenarios and in all weather conditions, demostrating the advantages of displaying the main mission parameters directly in front of the pilot, enhancing his ability to scan the terrain, for example, during an Ultra Low Level flight. Noteworthy, the HMD LITE can be quickly and easily reconfigured from day to night configuration and it is compatible with the NVG (Night Vision Goggles). An experimental avionics integration will follow the initial phase of testing activities just completed: the HMD concept will be explored more in-depth, by developing tactical airlift symbology and customized mission profiles. At the end of this second phase, customers will be able to evaluate the HMD LITE on the Spartan’ Simulator, before proceeding into the final integration with the C-27J. Source theaviationist.com
Tactical transport aircraft
![]() |
The C-27J Spartan is a |
The C-27J
Dimensions and
Main
Since 2001
In 2007 the
Currently a
The Spartan TRANSALL C-160.
|
C-27J Spartan design and construction
The aircraft design is based on the proven G-222 airframe from Alenia, with turboprop engines from Allison and advanced systems from Lockheed Martin.
Final assembly of the C-27J Spartan takes place in Italy. Lockheed Martin is responsible for the propulsion and avionics and takes lead responsibility for product support and worldwide marketing. Alenia Aeronautica takes responsibility for the certification process and for most of the manufacturing and flight testing operations.
The C-27J Spartan has the same logistical and maintenance characteristics of the Lockheed Martin C-130J Hercules medium tactical airlifter, and also shares commonality of the cargo capacity. The primary roles of the C-27J are cargo transport, troop transport, and material and paratroop air drop. Other missions include maritime patrol, tactical operations, medical evacuation, ground refuelling, fire-fighting and aerial spraying.
“Final C-27J assembly takes place in Italy.”
Global Military Aircraft Systems (GMAS) is a joint venture that has been set up between Alenia and L-3 Communications for the US Army future cargo aircraft (FCA) and the USAF combat rescue tanker requirement.
Самозащита
Транспортный самолет оснащен DASS (Defensive Aids Sub System) или вспомогательной системой защиты от Selex Communications .
- Пассивное действие
К ним относятся несколько антенн приемника радиолокационных предупреждений Elettronica AR3-C, датчики Selex / EADS-MILDS-II (AAR-60) для обнаружения выхлопной струи приближающихся ракет (MWR), а также датчики Selex для предупреждения о лазерном воздействии. Варианты для ВВС США оснащены такими американскими системами, как AN / APR-39 (V) 2 RWR и AN / AAR-47A (V) 2 MWR.
- Активные меры
Как только DASS обнаруживает атаку управляемыми ракетами, из 14 ложных целей MES ECDS-2 (V28) (вместимость 30 ложных целей) автоматически выбрасываются патроны из соломы или тепловые ракеты . Управляемые ракеты с ИК-датчиками также нейтрализуются DASS с шаровой системой Elbit ELT-572 C-MUSIC DIRCM с использованием луча волоконного лазера . Кроме того, могут быть задействованы средства электронного противодействия, при которых радиолокационный блокиратор тянется за машиной на кабеле, и приближающаяся ракета оказывается более крупной целью. Американские версии оснащены ловушками BAE AN / ALE-47 (V).
Полезная нагрузка
Пассажирский транспорт |
|
Медицинская эвакуация | 36 носилок + 6 фельдшеров |
Обработка материалов | до 11,5 т |
Выгрузка материала на низкой скорости | до 9 т |
LAPES поддоны | до 5 т |
Возможные варианты нагрузки |
|
SAR | Навигационно-спасательное оборудование (стационарно или на поддоне) |
мониторинг |
|
Пожаротушение |
varianti
AC-27J Stinger II
L’AC-27J era una cannoniera proposta per l’US Air Force. Nel 2008, 32 milioni di dollari sono stati riassegnati per l’acquisto di un C-27J per l’ US Air Force Special Operations Command , per soddisfare i requisiti definiti da AFSOC per il concetto AC-XX, un sostituto per i Lockheed AC-130 obsoleti e molto usati . L’AC-27J doveva essere equipaggiato utilizzando hardware e sistemi collaudati per ridurre i rischi. AFSOC prevedeva di acquisire 16 velivoli, la prima cannoniera nel 2011 e altre due all’anno dal 2012 al 2015.
L’AC-27J doveva fungere da piattaforma multi-missione, dotata di telecamere full-motion e attrezzata per supportare l’infiltrazione segreta e altre missioni da parte delle forze di terra, armata con un cannone da 30 o 40 millimetri o munizioni a guida di precisione come la bomba Viper Strike . Alla conferenza dell’Air Force Association del 2008, è stato riferito che l’AC-27J sarebbe stato chiamato «Stinger II» dopo l’ AC-119K Stinger .
Il C-27A 90-0170 è stato rimosso dal deposito presso l’ AMARC nell’ottobre 2008 e consegnato a Eglin AFB , Florida, per essere utilizzato dall’Air Force Research Laboratory per testare la fattibilità del montaggio di cannoni da 30 mm e 40 mm. Nel maggio 2009, il programma è stato sospeso perché il finanziamento dell’esercito americano per 40 C-27 in un acquisto cooperativo esercito-aeronautica è stato rimosso dal budget fiscale 2010. Il comando delle operazioni speciali dell’aeronautica americana ha deciso di standardizzare la propria flotta con il C-130 per soddisfare le sue esigenze di cannoniera.
HC-27J
L’HC-27J è la variante di sorveglianza modificata per la US Coast Guard. 14 C-27J in pensione sono stati ricostruiti come velivoli HC-27J per missioni USCG come pattugliamento marittimo, sorveglianza, ricerca e soccorso a medio raggio, divieto di droga e migranti e risposta ai disastri. Le consegne sono iniziate a novembre 2014.
MC-27J
MC-27J CSX62127 all’Airshow di Farnborough 2016
L’MC-27J è uno sviluppo del C-27J per scopi multi-missione, tra cui comando e controllo, comunicazioni, intelligence, sorveglianza, ricognizione (C3-ISR), Signal Intelligence (SIGINT) e operazioni di supporto al combattimento, grazie a roll- sistemi off/roll-on e diversi sensori e apparecchiature: AESA Search Radar; Sistema Elettro-Ottico/Infrarosso (EO/IR); misure elettroniche di sostegno (MES); sistema di missione pallettizzato; sistema di comunicazione avanzato che include capacità di collegamento dati e SATCOM; Sistema di gestione del negozio per impiegare munizioni guidate di precisione (PGM — un punto duro sotto ogni ala); sistema di supporto antincendio pallettizzato con una pistola ad alta precisione in grado di sparare attraverso la porta posteriore sinistra, che può essere installata e disinstallata rapidamente quando non richiesta. L’MC-27J può supportare le forze per le operazioni speciali e le truppe di terra con fuoco diretto eseguendo anche ISR armati, Close Air Support (CAS) e Combat Search And Rescue (CSAR). È dotato di sistemi per svolgere missioni di intelligence, sorveglianza, acquisizione di bersagli e ricognizione (ISTAR), nonché una suite di aiuti difensivi. Nel luglio 2012, Alenia Aermacchi ha annunciato l’intenzione di offrire in futuro un programma di aggiornamento per i C-27J esistenti alla configurazione MC-27J. L’MC-27J è stato sviluppato come impresa privata Alenia Aermacchi-Orbital.
L’Aeronautica Militare convertirà tre C-27J in MC-27J nel 2016. Il 25 marzo 2014 il primo MC-27J, denominato Praetorian nella configurazione studiata per l’Aeronautica Militare, ha effettuato il suo primo volo. Nel luglio 2014, l’MC-27J avrebbe completato con successo la prima fase di test a terra e in volo con l’Aeronautica Militare Italiana. Ad ottobre 2020, l’annuale Documento Programmatico Pluriennale (DPP) 2020-2022 del Ministro della Difesa italiano indica la realizzazione di velivoli MC-27J Praetorian per supportare operazioni speciali.
EC-27 «Jedi»
Nel 2010, l’ Aeronautica Militare Italiana ha annunciato lo sviluppo di un pacchetto di guerra elettronica per la sua flotta di C-27 nell’ambito del programma Jedi (jamming and electronic Defense Instrumentation). Una capacità pubblicizzata dell’aeromobile è l’interruzione delle comunicazioni radio e, in particolare, dei detonatori remoti comunemente usati su ordigni esplosivi improvvisati (IED). L’EC-27 è stato paragonato alle capacità del Lockheed EC-130H Compass Call dell’USAF . Nel 2015, è stato rivelato che era in fase di sviluppo un payload Jedi 2 migliorato per fornire maggiori capacità di guerra elettronica.