Embraer emb 314 super tucano

12.7mm machine guns

The FN M3P is a .50-caliber (12.7x99mm) single-barrel high rate-of-fire machine gun optimized for remote firing from aircraft, ground vehicles and naval craft and provides both offensive and defensive firepower ranging out to nearly 1,850 meters.

When used in various applications, the FN M3P is able to engage light armored vehicles and provide suppressive fire against both ground and aerial threats. Additionally, the FN M3P is suitable for applications in remote weapon stations and is able to fire at all elevations up to 90 degrees from horizontal.
Features unique to the FN M3P are the 28V electrical interfaces that allow remote firing and clearing of the weapon system, as well as allowing the operator to remotely place the weapon on safe. Depending on configuration, the FN M3P can be mounted in pods or on FN’s deFNder Medium. Source fnamerica.com

Specifications[]

General characteristics

  • Crew: One pilot on single seat version, one pilot plus one navigator/student on double seat version
  • Length: 11.42 m (37 ft 6 in)
  • Wingspan: 11.14 m (36 ft 7 in)
  • Height: 3.9 m (12 ft 9.5 in)
  • Wing area: 19.4 m² (209 sq ft)
  • Empty weight: 2,420 kg (5,335 lb)
  • Loaded weight: 3,600 kg (7,937 lb)
  • Powerplant: 1× Pratt & Whitney Canada PT6A-68C turboprop, 1,600 hp (1,193 kW)

Performance

  • Maximum speed: 558 km/h (301 knots, 346 mph)
  • Range: 1,568 km (849 naut mi, 974 mi)
  • Service ceiling: 10,668 m (35,000 ft)
  • Rate of climb: 14.9 m/s (2,936 ft/min)

Armament

  • Guns: 4× 12.7 mm FN Herstal M3P machine guns in wings and cannon pods
  • Hardpoints: 5 (two under each wing and one under fuselage centreline) with a capacity of 1,500 kg (3,300 lb)
  • Rockets: rocket pods
  • Missiles: 2x MAA-1 Piranha, AIM-9 Sidewinder or Rafalel Python III or IV

EMB-314 / A-29 Super Tucano design and features

The Super Tucano aircraft is a durable and versatile aircraft equipped with a powerful turboprop arrangement. It is claimed to be the only military type-certified aircraft in the light attack class. The aircraft ensures low operational and sustainment costs.

The ALX is capable of operating day and night missions from remote bases and unpaved runways with minimal ground support.

The flight envelope of the aircraft is 7g and -3.5g. Its small size, small visual and radar signatures, together with high speed and agility, give the aircraft high-survivability. Additional survivability features include armour protection and critical systems redundancy.

На вооружении

  •  Ангола — 3 EMB-314 Super Tucano (всего заказано 6 единиц), по состоянию на 2018 год.
  •  Афганистан — заказано 26 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Бразилия — 99 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Буркина-Фасо — 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Доминиканская Республика — 8 AT-29 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Индонезия — 15 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Колумбия — 25 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Мавритания — 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  США — заказано 20 А-29 Super Tucano на общую сумму $355 млн, по состоянию на 2018 год.
  •  Чили — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Эквадор — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Гана — заказано 5 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Гондурас — заказано 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Ливан — 6 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год[неавторитетный источник?].
  •  Мали — 4 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год, всего заказано 6 самолётов.
  •  Нигерия — заказано 12 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год[неавторитетный источник?].
  •  Сенегал — заказано 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Филиппины — заказано 6 EMB-314 Super Tucano, с опционом ещё на 18 самолётов. Начало поставок запланировано на 2019 год[неавторитетный источник?].
  •  Туркмения — 6 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2021 год

MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile

The MAA-1 Piranha is the first air-to-air missile developed by Brazil for its Air Force and Navy replacing the AIM-9 Sidewinder missile. Its development began in the middle 1990s, the original project was released in the late 1970s, and achieved some degree of operational capability in September 2002. It has been assumed that the missile achieved initial operational capability in 2003 coinciding with the last test campaign. The MAA-1 project has been handled by many Brazilian companies since its inception in the 1970s but finally was Mectron in the 1990s who developed the MAA-1 missile weapon system.

The MAA-1 Piranha is a supersonic, short-range air-to-air missile relying on infrared passive guidance which seeks the target’s heat emissions coming primarily from the engine/s. The infrared sensor uses two colors to discriminate countermeasures from the real target and was supplied by South Africa’s Kentron (Denel Group). The missile outstanding maneuverability allows it to perform at 50g. The Piranha performs as a ‘launch and forget’ missile, that means once launched the missile doesn’t require input data coming the aircraft’s sensors to hit its target, and a laser fuze is responsible for detonating the warhead. Externally, it is very similar to Rafael’s Python 3 air-to-air missile and the aerodynamic configuration is near the same.

During the 1990s Mectron conducted Piranha missile test firings on the AT-26 Xavante, F-5 and Mirage III aircraft. The missile was qualified for operation on the Brazilian Air Force (FAB) F-5E in September 2002. Missile production began from 2003 onwards but no date has been confirmed yet. The Piranha air-to-air missile has also been integrated into Brazilian AMX training/light attack aircraft and could be integrated into many other aircraft used by the Brazilian Air Force in the near future. Source deagel.com

Elbit avionics suite

Fotos Henrique Matte

The Elbit avionics suite in the AL-X “is close to that of the Block 60 Lockheed Martin F-16”, says Berto. Designed for high reliability, low workload, redundancy and high commonality with state-of-the-art fighters, the multimode system is driven by two main mission and display computers via a 1553B multiplex databus. Configured for either light attack or advanced training, the panel is designed to be altered during base checks to suit the appropriate need.

The instrument panel is dominated by two 150 x 200mm flat-panel multifunction displays (MFD), an arm consent switch, a HUD and a subpanel with hands-on-throttle-and-stick (HOTAS) controls. In the advanced training mode, the fighter subpanel, HOTAS and HUD are removed and the MFDs are “frozen”, says Berto. A “basic-T” made up of traditional instruments (air-speed and attitude indicators, basic flight instrument, vertical speed indicator, turn and bank indicator, standby horizon plus g meter), is dropped in its place. “The MFDs can be gradually phased in as the student gains experience,” Berto adds. Only two pages are available in training mode on the MFDs – a horizontal situation display and radio page on the left, and the electronic instrument and crew alerting system on the right. Source flightglobal.com

Weapons

The aircraft is fitted with two central mission computers. The integrated weapon system includes software for weapon aiming, weapon management, mission planning and mission rehearsal. Onboard recording is used for post mission analysis.

There are five hardpoints for carrying weapons, and the aircraft is capable of holding a maximum external load of 1,500kg. The aircraft is armed with two wing-mounted 12.7mm machine guns with a rate of fire of 1,100 rounds a minute and is capable of carrying general-purpose bombs and guided air-to-air and air-to-ground missiles. Brazilian AF aircraft are armed with the MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile from Orbita.

EMB-314 Super Tucano cockpit

The all-glass cockpit is fully compatible with night-vision goggles. Brazilian AF ALX aircraft are equipped with avionics systems from Elbit Systems of Haifa, Israel, including a head-up display (HUD), advanced mission computer, navigation system, and two 6in x 8in colour liquid crystal multi-function displays.

The head-up display with 24° field of view and the advanced weapon delivery system are integrated through a MIL-STD-1553B data bus. The pilot is provided with a hands-on throttle and stick (HOTAS) control.

The pilot is protected with Kevlar armour and provided with a zero/zero ejection seat. The clamshell canopy, hinged at the front and rear and electrically activated, is fitted with a de-icing system and features a windshield capable of withstanding, at 300k, the impact of a 4lb bird. A Northrop Grumman onboard oxygen generation system (OBOGS) is installed.

Weapons The aircraft is fitted with two central mission computers. The integrated weapon system includes software for weapon aiming, weapon management, mission planning and mission rehearsal. Onboard recording is used for post mission analysis.

There are five hardpoints for carrying weapons, and the aircraft is capable of holding a maximum external load of 1,500kg. The aircraft is armed with two wing-mounted 12.7mm machine guns with a rate of fire of 1,100 rounds a minute and is capable of carrying general-purpose bombs and guided air-to-air and air-to-ground missiles. Brazilian AF aircraft are armed with the MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile from Orbita.

The two-seat AT-29 is fitted with a forward-looking infrared AN/AAQ-22 SAFIRE turret on the underside of the fuselage. The SAFIRE thermal imaging system supplied by FLIR Systems is for targeting, navigation and target tracking. The system allows the aircraft to carry out night surveillance and attack missions. In July 2012, Embraer and Boeing signed a cooperation agreement to add new weapons integration capacity on the A-29 Super Tucano to satisfy the requirements of the US Air Force LAS programme.

Savis, Bradar and Rockwell Collins entered an agreement with Embraer to improve the defence applications of the aircraft in April 2017. The radar technology is integrated into the Rockwell Collins FireStorm system to improve fire precision of the aircraft.

[1] TUCANO ORIGINS

* Up into the early 1960s, the Forca Aerea Brazileira (FAB / Brazilian
Air Force) used the classic North American T-6 Texan as the service’s primary
flight trainer, with the aircraft built under license in Brazil by Lagoa
Santa. In 1965, the Brazilian Ministerio da Aeronautica (MdA / Air Ministry)
commissioned studies with the Centro Tecnico Aerospacial (CTA / Central
Aerospace Technical Organization) to develop a turboprop-engined Texan.
Although this work went as far as wind tunnel tests, the notion of a
turboprop-powered trainer was abandoned for the time being, with the
Sociedade Neiva of Sao Jose dos Campos, Sao Paulo, commissioned to develop
an entirely new side-by-side piston-powered trainer.

The «Neiva T-25 Universal», as the aircraft was named, performed its initial
flight on 29 April 1966. It was a neat, conventional small piston aircraft,
with tricycle landing gear. One prototype and 146 production machines were
built — some sources give more — and at last notice the type remains in
service as the FAB’s primary trainer. The Sociedad Neiva proposed a number
of turboprop-powered derivatives of the T-25, but none ever flew.

Although the CTA’s work on the «Turbo Texan» didn’t pan out, the organization
also conducted design studies on a twin-engine turboprop transport, with the
initial prototype of what was then known as the «YC-95» performing its
initial flight in 1968. The next year, 1969, the CTA and several other
Brazilian aeronautical organizations were folded into a new state-run firm,
the Empresa Brasileira de Aeronautica (EMBRAER), also at Sao Jose dos Campos.
EMBRAER put the YC-95 into production as the very successful «EMB-110
Bandeirante». Incidentally, the company eventually de-emphasized the acronym
EMBRAER, and is now know as «Embraer» — which is used below for simplicity.

* By the mid-1970s, the FAB was again casting about for a new trainer. At
the time, Brazil was under a military government and as a result the country
was under arms embargoes. That made a locally-developed solution attractive,
and in the spring of 1977 the MdA issued a requirement for a training and
light strike aircraft. Embraer came up with two proposals, including the
piston-powered «EMB-301» trainer and light strike aircraft, and the
turboprop-powered «EMB-311» light attack aircraft. Sociedad Neiva also
proposed a «YT-25B Universal II» trainer and light attack aircraft based on
the Universal I; the firm built a flight prototype.

These designs were not what the FAB was thinking about, and so in the summer
of 1977 the MdA issued another requirement, this time for a turboprop trainer
and light attack aircraft. Embraer updated the EMB-311 into a trainer /
light attack aircraft designated the «EMB-312»; it still wasn’t quite what
was wanted, but it seemed on the right track, so in early 1978 Embraer
engineers reworked the design further to conform to FAB desires. In
September 1978 Embraer was authorized to begin full development, with work on
four prototypes — two flight prototypes and two static-test prototypes —
beginning in 1979.

Initial flight of the first EMB-312 prototype was on 16 August 1980, with
retired FAB Colonel Luiz Fernando Cabral at the controls and engineer
Gilberto Hideo Otaka in the back seat. Trials went well, with the type being
given the name «Tucano» in October 1981; the pure trainer version was the
«T-27», while the trainer / light attack variant was the «A-27».

One of the prototypes was lost in an accident on 10 August 1982, but a third
fight prototype had been authorized and built by that time, with this machine
performing its first flight six days later. The FAB had already placed an
initial production order, with the first production machine being delivered
on 29 September 1983. 133 were obtained by the FAB, with the Tucano becoming
the mount for the FAB’s aerobatic display team, the Esquadrao de Demonstracio
Aerea (EDA).

From the 1990s, the Brazilian government began to enhance on improving
security in the wild backwoods regions of the Amazon basin, where drug
traffickers and the like had long operated with impunity. The result was the
formal establishment, in 1997, of the «SIstema de Vigilancia da AMazonia
(SIVAM)» as a collaborative exercise between the FAB and other Brazilian
government organizations. Tucanos were put to work under SIVAM as
«gunfighters», carrying out air attacks on illegal settlements in the jungle
and intercepting suspicious aircraft that might be carrying drugs.

BACK_TO_TOP

Бразильский «партизан»

EMB-314 Super Tucano — легкий турбовинтовой штурмовик, выпускающийся бразильской компанией Embraer. Первый полет Super Tucano совершил в 1999 году, а эксплуатироваться начал с 2003 года. Машина применялась для борьбы с партизанами в Колумбии, а также с афганскими талибами.

Существует как одноместная (А-29А), так и двухместная (А-29В) версия штурмовика. Этот самолет способен развивать скорость до 590 км/ч и подниматься на высоту более 10 км. Его вооружением являются два ­12,7-мм пулемета и 20-мм авиационная пушка. Также Super Tucano может оснащаться управляемыми ракетами «воздух-воздух», блоками 70-мм неуправляемых реактивных снарядов, а также свободно падающими и корректируемыми бомбами.

Как пояснил руководитель Центра антикризисных инициатив, эксперт в области ОПК Максим Глущенко, этот штурмовик способен летать ночью и считается одним из лучших в своем классе.

По его словам, в 2012 году американцы выбрали Super Tucano как самолет для летной подготовки, разведки и авиационной поддержки наземных войск.

[6] COMMENTS, SOURCES, & REVISION HISTORY

* Having written up the Pilatus turbo-trainer series, it seemed only sensible
to add the Tucano series as well. Besides, my site has some Brazilian
readers, and it was nice to do something to make them happy.

* Sources include:

  • «EMBRAER EMB-312/314 Tucano & Super Tucano» by Santiago Rivas & Juan
    Carlos Cicalesi, INTERNATIONAL AIR POWER REVIEW, Volume 22 / 2007, 60:79.
  • «Flying Training Aircraft» by Bill Taylor, AIR INTERNATIONAL, May 1999,
    298:300.
  • «Super Tucano: A Brazilian Success Story» by Santiago Rivas, COMBAT
    AIRCRAFT, February 2016, 82:88.

Several editions of JANE’S ALL THE WORLD’S AIRCRAFT were consulted as well.

* Illustrations details:

  • EMB-314 Super Tucanos / Embraer
  • EMB-312 Tucano of Esquadrilha da Fumaca (FAB aerobatic team) at Royal
    International Air Tattoo / Fairford UK / 2008 / Adrian Pingstone /
    public domain
  • Peruvian T-27 Tucano / 2005 / Chris Lofting / Creative Commons Share
    Alike License
  • Shorts Tucano / RAF Linton-on-Ouse / 2013 / ~Transport Pixels / Creative
    Commons Share Alike License
  • EMB-314 Super Tucano / Embraer
  • A-29 Super Tucano in USAF evaluation / White Sands Missile Range NM /
    2017 / USAF
  • PZL-130 Orliks of Polish Air Force aerobatic team at Royal International
    Air Tattoo / Fairford UK / 2014 / ~aceebee / Creative Commons Share
    Alike License
  • KAI KT-1 Woongbee / 2018 / Doo Ho Kim / Creative Commons Share Alike License
  • TAI Huerkus

* Revision history:

   v1.0.0 / 01 sep 08 
   v1.0.1 / 01 may 10 / Review & polish.
   v1.0.2 / 01 apr 12 / Review & polish.
   v1.0.3 / 01 mar 14 / Super Tucano purchases, TAI Huerkus details.
   v1.0.4 / 01 feb 16 / PZL Orlik MPT.
   v1.0.5 / 01 jan 18 / Review, update, & polish.
   v1.0.6 / 01 dec 19 / Review, update, & polish.
   v1.0.7 / 01 oct 21 / Review & polish.

Некоторые технические характеристики Super Tucano

Аэродинамическая схема EMB 314 Super Tucano представляет собой планер с фюзеляжем типа полумонокок с низким расположением крыла и классическим хвостовым оперением. Три стойки шасси с одним колесом на каждой, убираются в полёте. Машина оснащена мощным турбовинтовым двигателем американского производства.

Крейсерская скорость лёгкого штурмовика 520 км/час и при максимальном взлётном весе 5200 кг он способен нести боевую нагрузку в 1.5 тонны и работать в боевом радиусе 550 км. Максимальная высота, на которую поднимается самолёт Super Tucano находится в пределах 10700 метров, а наибольшее расстояние, преодолеваемое этой турбовинтовой машиной равно 1300 км.

Из вооружения штатно устанавливаемого на штурмовик – это два крыльевых 12.7-мм пулемёта, в некоторых вариантах 20-мм подфюзеляжная пушка и дополнительные контейнеры с четырьмя 7.62-мм или двумя 12.7-мм пулемётами.

На вооружении лёгкого штурмовика A-29 Super Tucano имеются УР класса «воздух-воздух».

Ракетно-бомбовое вооружение располагается на пяти точках подвески и состоит из управляемых ракет класса «воздух – воздух» или бомб либо неуправляемых 70-мм авиационных ракет. Строевые части бразильских ВВС имеют на вооружении 99 лёгких штурмовиков, из них 33 – это одноместные машины, а 66 – вариант с двумя пилотами.

AN/AAQ-22 SAFIRE turret

FLIR Star SAFIRE III provides extremely reliable high performance. Along with superior image stabilization and long-range imaging, Star SAFIRE III features internal navigation for precise targeting, MWIR thermal imager, optional EO color and low-light cameras, and multiple laser payload options. The system is fully hardened for military fixed-wing and helicopter operations, and it operates continuously in all conditions – even while sitting on the tarmac with no airflow.

  • OPTIMIZED USABILITY View and track ground locations using the fully-embedded IMU. Follow moving targets with the multi-mode Autotracker.
  • MULTI-MISSION CAPABLE Use in applications as diverse as land force protection, shipboard open ocean and littoral patrol, and long-range airborne reconnaissance.
  • IMAGE BLENDING Combine critical spectral information from the IR imager with the image-intensified low-light camera or long-range spotter scope.

Source flir.co.uk

In July 2012, Embraer and Boeing signed a cooperation agreement to add new weapons integration capacity on the A-29 Super Tucano to satisfy the requirements of the US Air Force LAS programme.

Savis, Bradar and Rockwell Collins entered into an agreement with Embraer to improve the defense applications of the aircraft in April 2017. The radar technology will be integrated into the Rockwell Collins FireStorm system to improve fire precision of the aircraft.

Navigation

The aircraft is equipped with an advanced laser inertial navigation and attack system, a global positioning system (GPS) and a traffic alerting and collision avoidance system (TCAS).

EMB-314 Super Tucano propulsion

EMB-314 Super Tucano is powered by a PT6A-68A turboprop engine, developing 969kW. The power plant is fitted with automatic engine monitoring and control. The ALX aircraft has a more powerful engine than the EMB-314.

Особенности конструкции и боевого применения

В 1978 году компания Embraer приступила к разработке учебно-боевого самолёта, EMB 312 Tucano первый опытный образец которого в воздух подняли в 1980 году, а с 1984 года он активно выпускается на экспорт. Лёгкий штурмовик с турбовинтовым двигателем EMB 314 Super Tucano отличается от этого учебного самолёта более длинным фюзеляжем, более объёмной кабиной экипажа и ещё, пожалуй, усиленным планером.

Машина получила мощный турбовинтовой двигатель Pratt&Whitney PT6A-68\3 в 1600 лошадиных сил, разгоняющий штурмовик до скорости 590 км/час. Кабина экипажа защищена кевларовой бронёй и оснащена катапультируемыми креслами, есть климатическая установка и кислородное оборудование. На самолёте применён принцип «стеклянной кабины», пилотыиспользуют два ЖК-дисплея и новый комплекс электронного оборудования. Штурмовик оборудован автопилотом, помогающим пилотам в длительных патрульных полётах.

Корпус машины отличается хорошей устойчивостью к коррозии и обладает отличными характеристиками по прочности, самолёт выдерживает положительные перегрузки величиной до 7g, а отрицательные до – 3.5g

Штурмовик надёжно эксплуатируется при высоких температурах окружающей среды и повышенной влажности, что особенно важно для латиноамериканских стран, где находит наибольшее применение эта машина

Как заявляет компания производитель, остекление кабины пилотов надёжно защищено от повреждения при столкновении с птицами даже на скорости 500 км/час. Кроме брони из кевлара, на помощь экипажу и штурмовику приходят современные информационные системы, предупреждающие пилотов о ракетной атаке и о работе станций радиолокационного обнаружения.

В строевых частях бразильских ВВС пилоты знают эту машину в одноместном варианте под обозначением A-29A Super Tucano, а её двухместная версия проходит как A-29B Super Tucano. Версия штурмовика с одним пилотом не пользуется такой популярностью, поскольку один лётчик не может эффективно действовать при длительных полётах на патрулирование, а потом принимать участие в бою в качестве ударного самолёта.

В таком варианте в месте второй кабины располагается дополнительный топливный бак, обтянутый протектированной резиной и как считает Embraer, установив соответствующее оборудование для ночных полётов, данная версия становится эффективным ночным истребителем, настоящей грозой для легкомоторных машин наркоторговцев и контрабандистов. Также в этом варианте самолёт успешно используется против вертолётов противника.

Наибольшей популярностью пользуется A-29B Super Tucano с двухместной кабиной.

Двухместный вариант A-29B почитается уже тем, что один ум хорошо – а два лучше. Наличие второго пилота в изматывающих патрульных полётах весьма полезно в тех случаях, когда они завершаются ударным воздействием на противника.

Карьера

Двадцать четыре Super Tucano AT (вариант 29B) были приобретены ВВС Колумбии за 234 миллиона долларов напрямую у бразильской компании Embraer . Первые три самолета прибыли на14 декабря 2006 г.на военном аэродроме CATAM в Боготе. Два других самолета были доставлены на неделю16 декабря 2006 г., еще десять в первой половине 2007 г. а остальное в июнь 2008 г..

В 2008 г.Колумбия использовали Супер Tucano вооруженный Griffin бомбами в эквадорской воздушное пространство во время операции «Феникс», чтобы уничтожить террористическую ячейку и убить ФАРК заместителя командира , Рауль Рейес . Это событие привело бы к разрыву дипломатических отношений между двумя странами.

В 2006 г., потенциальная продажа 24 единиц в Венесуэле была отменена. Президент Венесуэлы Уго Чавес обвинил Соединенные Штаты в оказании давления на Бразилию с целью отказа от подписания контракта.

Super Tucano также был куплен дочерней компанией Blackwater Worldwide , американской частной военной компании (PMC) . Однако продаваемый самолет не имеет пулеметов, обычно прикрепляемых к крыльям.

В 2008 г.ВМС США начали испытания Super Tucano по запросу Командования специальных операций США на предмет его потенциального использования для поддержки антипартизанских операций. Super Tucano представлен в ответ на тендер ВВС США на приобретение 100 противопартизанских самолетов в 2009 году.30 декабря 2011 г.Эрен Озмен, президент Sierra Nevada Corporation, и Луис Карлос Агиар, генеральный директор Embraer Defense and Security объявляют, что они выиграли тендер и подписали контракт на поставку и обслуживание 20 устройств, но контракт аннулируется конкурентом при следующем обращении. . Окончательно он был подписан в 2013 году, а самолеты, предназначенные для ВВС Афганистана, были поставлены с 2016 года.

Они собираются с 2010-х годов в Джексонвилле , Флорида, компанией Sierra Nevada Corporation .

В 22 июня 2018 г., испытываемый ВМС США А-29 разбился после того, как бомба была сброшена на ракетный полигон Уайт-Сэндс .

Operators[]

Brazil

  • Brazilian Air Force — 99 ordered, 83 delivered

    • First Squadron of the Third Aviation Group (1º/3º GAv) «Esquadrão Escorpião»
    • Second Squadron of the Third Aviation Group (2º/3º GAv) «Esquadrão Grifo»
    • Third Squadron of the Third Aviation Group (3º/3º GAv) «Esquadrão Flecha»
    • Second Squadron of the Fifth Aviation Group (2º/5º GAv) «Esquadrão Joker»
Chile

Chilean Air Force — 12 ordered. 2 delivered in 2009

Colombia

Colombian Air Force — 25 to replace Rockwell OV-10 Bronco and Cessna A-37 Dragonfly. All 25 delivered by 2008.

Dominican Republic

Dominican Air Force — 8 ordered, 2 delivered (December 2009).

Ecuador

Ecuadorian Air Force — 24 ordered; 6 delivered by April 2010 (all 24 should be delivered by December 2010).

Guatemala

Guatemalan Air Force — 10 ordered in May 2009.

Indonesia

Indonesian Air Force — 8 ordered to replace aging and grounded Rockwell OV-10 Bronco.Up to 16 may be acquired eventually.

Lebanon

Lebanese Army — 10 (ordered in February 2010, deliveries beginning in 2013.

United States

US Navy — 1 aircraft with the designation A-29 under lease for testing. as part of the Imminent Fury program.

Твіт президента Бразилії

Копирайт изображения Військове телебачення України Нещодавно українські військові льотчики провели у Португалії тестові польоти на легких бразильських штурмовиках фірми Embraer EBN-314 Super Tucano.

«Попередньо українська делегація відвідала Бразилію з наміром оцінити виробничі потужності та обговорити можливе придбання цих літаків», — йшлося у сюжеті українського «Військового телебачення».

А вже 24 жовтня президент Бразилії після зустрічі з українським колегою Володимиром Зеленським у Японії написав у Twiiter: «Україна хоче військову авіацію».

Права на зображення @jairbolsonaro @jairbolsonaro

За його словами, українська сторона зацікавилася придбанням вже згаданих бойових літаків Super Tucano, а також військових транспортників Embraer KC-390.

Щоправда, пресслужба Володимира Зеленського про такі плани після зустрічі нічого не писала.

Однак твіт бразильського президента разом з повідомленнями українського «Військового телебачення» про «ознайомчі польоти» змусили всерйоз задуматися над перспективами Super Tucano в українському небі.

Операторы

Мавританский самолет на Парижском авиасалоне 2013.

Афганский А-29 Супер Тукано в августе 2016 года.

Афганистан

ВВС Афганистана — 20 заказаны в феврале 2013 года, первые три поставлены 15 января 2016 года.

Ангола

Национальные ВВС Анголы — 6 для наблюдения за границей. 3 доставлены1 — й Февраль 2 013.

Буркина-Фасо

ВВС Буркина-Фасо — 6, в том числе 3 поставлены в 2011 году для пограничного контроля.

Бразилия
  • Бразильские ВВС — 99 самолетов, в том числе 30 А-29А и 62 А-29В на вооружении в ноябре 2015 года.

    • 1 — й эскадрильи 3 е  группа авиации (1 — й / 3 — й Г.А.В.) Esquadrao escorpiao
    • 2 е Эскадрилья 3 е  группа авиации (2º / 3о Г.А.В.) Esquadrao Grifo
    • 3 е Эскадрилья 3 е  группа авиации (третий / 3о Г.А.В.) Esquadrao Flecha
    • 2- я эскадрилья 5- й  авиационной группы (2º / 5º GAv) Esquadrão Joker
Камерун

ВВС Камеруна : 20 самолетов, заказанных в 2011 году.

Чили
12 заказано.
Колумбия

ВВС Колумбии — 25 единиц поставлено в 2008 году для замены OV-10 Bronco и Cessna A-37 Dragonfly .

Эквадор

ВВС Эквадора — 24, поставки начались в 2009 году.

Соединенные Штаты
  • ВМС США — 1 самолет арендован для испытаний.
  • Academi ( американская частная военная компания ) — 1 двухместный автомобиль для обучения пилотов, выпущенный в феврале 2008 года. Возможность выполнения новых заказов в контексте борьбы с повстанцами.
Филиппины

ВВС Филиппин — 6 самолетов заказаны в 2017 году и поставлены в сентябре 2020 года. Для замены OV-10 Broncos .

Гана

ВВС Ганы  : 5 самолетов, заказаны в марте 2015 года.

Гватемала

ВВС Гватемалы — 10 единиц, заказаны в мае 2009 года.

Индонезия

ВВС национальной армии Индонезии — 16 Super Tucano, заказанных в 2008 году для замены списанных OV-10F Broncos

Мали

ВВС Мали — 6 самолетов Super Tucano, заказанных для наблюдения и обучения на границе 15 июня 2015 года. 4 самолета официально получены 11 июля 2018 года. Один из этих самолетов разбился 7 апреля 2020 года.

Нигерия

Военно-воздушные силы Нигерии — 12 самолетов, заказанных в феврале 2019 года Министерством обороны США для поставки в период с 2021 по 2024 год.

Ливан

ВВС Ливана — 6 самолетов, заказаны в ноябре 2015 г., поставка до 2019 г.

Мавритания

ВВС Мавритании — четыре самолета для борьбы с терроризмом, незаконным оборотом наркотиков и организованной преступностью.

Доминиканская Республика

ВВС Доминиканы — 8 самолетов, заказаны в январе 2009 года.

Сенегал

Военно-воздушные силы Сенегала  : 3 стандартных самолета A-29, заказанных 10 апреля 2013 года для наблюдения за границами , взамен последнего Warrior Rally, все еще находящегося в полете.

Туркменистан

ВВС и ПВО Туркменистана  : возможно, 6 заказаны в 2019 году, начало поставок в конце мая 2021 года.

[3] SHORTS TUCANO T.1 / FRENCH EMB-312F

* In the early 1980s, the British Royal Air Force (RAF) was after a
replacement for the aging Hunting Jet Provost trainer. A number of firms
competed for the contract, with Embraer teaming up with Shorts of the UK to
offer a Tucano derivative. The Tucano won the competition in May 1985.

Shorts was to perform license construction at a plant in Belfast, Northern
Ireland. The RAF Tucanos were enhanced as per contract specification, being
fitted with new avionics, a modified canopy, a hydraulically-actuated ventral
airbrake, and in particular a more powerful engine — the Garrett TPE331-12B
turboprop, providing 820 kW (1,100 SHP) and driving a four-blade propeller.
A standard Tucano was fitted with the Garrett engine as a demonstrator,
performing its first flight on 11 April 1986.

The first Shorts-built «Tucano Trainer Mark 1 (T.1)» performed its initial
flight on 30 December 1986, with the first machine for evaluation delivered
on 26 June 1987. Initial service delivery to the RAF was on 16 June 1988,
with 131 Tucano T.1s being delivered up to final delivery in early 1993.
They are used for primary training and apparently rarely, if ever, carry
armament. The RAF is planning to replace them with the Raytheon T-6C Texan
II.

Somewhat surprisingly, the terms of the deal between Embraer and Shorts
allowed Shorts to sell Tucanos on the export market — Embraer officials,
it seems, felt that being handed the royalties was good enough. Twelve
Shorts Tucano «T.51s» were sold to Kenya in 1988, replacing the BAC
Strikemaster, being delivered in 1990; 16 «T.52s» were sold to Kuwait in
1989, though due to the first Gulf War, they weren’t delivered until 1995.
Both the T.51 and T.52 were combat-capable, though they were employed as
trainers.

* Embraer also developed a specialized variant of the Tucano for the Armee de
l’Aire, the French Air Force, with the French buying what would end up being
49 machines in 1991 as replacements for the Fouga Magister jet trainer.
These aircraft were designated «EMB-312F» and had various changes from Tucano
standard, including a dashboard with LCD displays, ventral airbrake, de-icing
gear, and structural reinforcements. They retained the PT6A powerplant.
Deliveries were from 1993 to 1997.

Valkyrie Aero, of Mesa AZ, obtained a dozen ex-French Tucanos and 20 ex-RAF
Shorts Tucanos — configured as A-27s for the attack mission, with an imaging
/ targeting turret — for the «tactical training for hire» mission.

BACK_TO_TOP

Тактико-технические характеристики[править]

Технические характеристики

  • Экипаж: 2 человека
  • Длина: 10,53 м
  • Размах крыла: 11,14 м
  • Высота: 3,9 м
  • Площадь крыла: 19,4 м²
  • Масса пустого: 3020 кг
  • Максимальная взлётная масса: 5200 кг
  • Масса топлива во внутренних баках: 650 кг
  • Объём топлива в ПТБ: 2 × 323 л
  • Силовая установка: 1 × ТВД Pratt&Whitney PT6A-68/3
  • Мощность двигателей: 1 × 1600 л.с. (1 × 1193 кВт)

Лётные характеристики

  • Максимальная скорость: 590 км/ч
  • Крейсерская скорость: 520 км/ч
  • Скорость сваливания: 148 км/ч
  • Практическая дальность: 1 330 км
  • Перегоночная дальность: 2 850 км
  • Практический потолок: 10 670 м
  • Скороподъёмность: 24 м/с
  • Нагрузка на крыло: 200 кг/м²
  • Тяговооружённость: 306 Вт/кг
  • Максимальная эксплуатационная перегрузка: +7,0g/-3,5g

Вооружение

  • Стрелково-пушечное:
    • встроенное: 2 × 12,7-мм пулемёта FN Herstal M3
    • подвесное: 1 × 20-мм пушка на фюзеляжном узле
  • Точки подвески: 5
  • Боевая нагрузка: 1500 кг
  • Управляемые ракеты: 2 × ракеты «воздух-воздух» AIM-9 Sidewinder или MAA-1 Piranha или Python 3/4
  • Неуправляемые ракеты: 4 × блока 70-мм ракет
  • Бомбы: свободнопадающие и корректируемые

Super Tucano ALX light attack aircraft development

Embraer was awarded a contract in 1995 to develop a variant of the Super Tucano, known as the ALX or light attack aircraft, for the Brazilian Air Force (FAB). One of the main missions of the aircraft is border patrol under the Sistema de Vigilancia da Amazonia (SIVAM) programme and so the ALX was optimised for the environmental conditions of the Brazilian Amazon. The first production aircraft was completed in 1999.

The Brazilian Air Force awarded Embraer a contract for 76 Super Tucano / ALX aircraft with options for a further 23 aircraft in August 2001. 51 of these aircraft are two-seater versions, designated AT-29, which replaced the AT-26 Xavante advanced jet trainers, while the remaining 25 aircraft are the single-seat A-29 ALX versions.

The first aircraft was delivered in December 2003. By September 2007, 50 aircraft entered service. The 99th and last A-29 aircraft was delivered in June 2012.

The A-29 Super Tucano has been selected by more than 15 air forces worldwide.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector