Cv90120

Боевая служба

Шведский CV9040C на тренировках

Впервые они использовались шведскими силами ООН в Либерии в 2004 году, где были развернуты 13 Stridsfordon 9040C.

С момента начала производства в 1993 году CV90 оставался непроверенным до ноября 2007 года, когда CV90 норвежской армии из 2-го батальона участвовали в тяжелых боях во время операции Harekate Yolo в Афганистане . В течение первой недели ноября норвежские силы ISAF из 2-го батальона и Kystjegerkommandoen, базирующегося в Мазари-Шарифе , отреагировали на нападение талибов на силы Афганской национальной армии в районе Гормах . Поскольку силы Талибана значительно уступают по численности, норвежцы использовали минометы и, в частности, CV90, чтобы подавить атаку. В результате этой операции число жертв талибов неизвестно, но норвежские источники новостей говорят, что от 45 до 65 боевиков талибов, возможно, были убиты и гораздо больше ранены.

Норвежский CV9030 во время патрулирования в Афганистане.

CV90 позже широко использовался силами ISAF батальона Телемарк норвежской армии в мае 2008 года, когда батальон подвергся обстрелу из крупнокалиберных пулеметов и гранатометов боевиков Талибана во время операции «Карез» в провинции Бадгис . В результате нападения 13 боевиков Талибана погибли и неизвестное число получили ранения. О жертвах союзников не сообщалось. В январе 2010 года норвежский солдат был убит, когда CV9030 попал в большое СВУ в Гоурмахе, Афганистан.

В феврале 2010 года Дания отправила десять самолетов CV9035DK в Афганистан для пополнения своего контингента в провинции Гильменд. Датский контингент понес многочисленные потери с момента начала операций в провинции осенью 2006 года. Машины принадлежат датскому королевскому полку спасателей, базирующемуся в северной части Зиланда. Они работают вместе с машинами MOWAG Piranha IIIC, MOWAG Eagle IV, M113 G3DK и Leopard 2 A5DK, предоставленными Данией, в провинции Гильменд. К апрелю 2010 года два из десяти автомобилей были поражены СВУ, что в обоих случаях защищало экипаж и пассажиров от травм. Транспортные средства потеряли два колеса и гусеницы и были отправлены обратно производителю в Швецию для дальнейшего расследования. 7 августа 2010 года CV9035DK подорвался на СВУ в Афганистане, в результате чего двое солдат погибли и трое получили ранения. Взрыв был настолько мощным, что автомобиль перевернулся.

По состоянию на весну 2011 года Швеция эксплуатирует девять самолетов Strf 9040C в Афганистане. Шведские CV90 десятки раз участвовали в боях с повстанцами.

Optics

The vehicle commander had access to an early version of the Saab Lemur Panoramic sight, which has appeared in multiple iterations over the years. It gave the vehicle commander access to laser rangefinding and the ability to operate in a ‘hunter-killer’ mode. The Lemur could also be used as a Remote Weapons Station to give the vehicle a machine gun.

This Lemur commander’s optics have appeared in multiple variations over its many years of development, in different modular compositions and technology levels as development progressed. It appeared on the first prototype and the updated CV90120-T.

The gunner’s sight provides the gunner with between x3 and x10 magnification. The driver’s view is almost 180 degrees.

CV90120 Ghost

CV90120 Ghost in Sweden (Source: Fighting-vehicles.com)

The CV90120 is still being developed to this day. In 2011, BAE Systems appeared at the Defence and Security Equipment International (DSEI) exposition with the newly built CV90120 Ghost. This vehicle had a revolutionary new thermal cloak system called ‘ADAPTIVE’, an active thermal camouflage. It features a hexagonal system mounted to the sides of the chassis, that can modulate and control its own temperature via electronic programming to mask the chassis entirely, or to make different distinct shapes like cars or other environmental factors that would not be considered an enemy.

The vehicle also features some other new stealth-based changes based on protecting the vehicle against radar-detection as well, focusing harder on remaining undetected.

Showing the capabilities of the ADAPTIVE thermal camouflage system. On the left, the system is turned off and the regular CV90 hull is well visible. On the right, with the system turned on, the heat signature mimics that of a civilian car. Source: baesystems.com.

Firepower

Due to RUAG ceasing all marketing and production of the previous CTG L/50 120 mm gun, a new gun was necessary. The choice came to an entirely new gun developed by the German company Rheinmetall. This was the Rh 120 LLR/47 (LLR – Light, Low Recoil) smoothbore cannon. This gun can be traced back to 2003 as a private development venture from Rheinmetall Weapons and Munitions, desiring a gun that could provide equivalent firepower to the current M1A2 and Leopard 2 tanks but with a lower weight. Its design can be considered a successful venture by performance, giving up to 44% less recoil as it fires.

The gun’s fume extractor and thermal shield have also had their shape modified to decrease the vehicle’s signature, allowing improved stealth.

The success of this lightweight 120 mm gun with equivalent performance to normal MBT guns is also attributed to the steel type used, which was developed to be used with the older Future Tank Main Armament (FTMA) program that aimed to design a 140 mm smoothbore gun for military usage.

As of the writing of this article, in June 2020, no countries are looking into trialing or buying the CV90120.

Summary and the future

Light tanks have always been a debatable topic, as most nations now deem them unnecessary. Hägglunds has attempted to prove that the concept is still viable, and it is possible to hit enemies with speed, firepower and elude retaliation with the appropriate ‘soft’ protection levels, but light physical armor. Adding more armor does not necessarily guarantee safety to a vehicle, whereas not being seen in the beginning might arguably be the ideal choice in a large number of battlefield situations.

The huge investments into the entire CV90120 line of development seems cemented into BAE Hägglunds dedication to making one of the most advanced light tanks of all-time, whereas other nations either struggle to make one, simply do not see the point in one, or can not find a balance when developing one.

Nevertheless, the CV90120 is still without any customers and is still being developed. With military doctrine and battlefield tactics evolving every year that passes, there might be a place for the future developments of the CV90120 on the battlefields of the future. BAE Systems will likely be ready for the day that happens.

The CV90120 prototype in a typical Swedish camouflage scheme. The 120 mm Compact Tank Gun can be seen to be quite large for the vehicle.CV90120-T in a winter camouflage scheme. The new bore evacuator, the rear smoke grenade launchers, and optional side armor and side skirts are distinguishing features.

The latest CV90120 Ghost. The hexagons on the side are part of the ‘ADAPTIVE’ thermal camouflage system. The vehicle hull has a different shape in order to have a lower radar signature. The gun is now the new Rh 120 LLR/47.

Size Length: 8.3m (incl. gun) 6.6m (hull)
Width: 3.3m
Height: 2.8m (panoramic sight) 2.4 (turret roof)
Crew 4
Combat Weight Prototype – 21 Tons
Current Model – 35-40 Tons
Engine Scania DS 14 or 16 550-1200 hp V8 Diesel
Max Speed 70 km/h forward, 40 km/h reverse
Transmission Allison X-300-5 Automatic Gearbox
Armament RUAG CTG 120 L/50 or Rheinmetall LLR L/47
Ammunition Modern NATO compatible, 120mm

Опытный лёгкий танк CV90120-T (Швеция. 1998 год)

Данный легкий танк разрабатывался на базе модифицированного шасси гусеничной БМП CV90, как частная инициатива. Впервые BAE Systems Hagglunds продемонстрировала свой новый легкий танк CV90120-T на международной выставке Eurosatory в Париж в 1998 году. В том же году были закончены испытания первого опытного образца танка. Легкий танк CV90120-T обладает не самой обычной для современных танков компоновкой с передним расположением МТО. Такое решение обусловлено тем, что танк создан на базе шасси, являющегося вариантом шасси БМП CV9040. Данное шасси подверглось ряду изменений, для того чтобы разместить в корме машины 3-местную башню, помимо этого, в передней части у него было увеличено бронирование .

Броня легкого танка CV90120-T по фронтальной дуге башни и корпуса в состоянии справиться с 30-мм бронебойными снарядами, круговая броня танка обеспечивает ему защиту от современных 12,7-мм боеприпасов. Помимо основной брони, а также системы постановки аэрозольной завесы, на танке может быть установлена система активной защиты (AAC – active armour concept), которая была создана немецкой компанией IBD Diesenroth Engineering в сотрудничестве со шведской фирмой Akers Krutbruk. Основным вооружением танка является 120 мм пушка CTG120/L50 (Compact Tank Gun — компактная танковая пушка), обладающая длинной ствола 50 калибров. Данное орудие было спроектировано в Швейцарии компанией RUAG. Пушка специально проектировалась для установки на всевозможную легкую бронетехнику. Для уменьшения отдачи пушка снабжена дульным тормозом, также на ней имеется эжектор. Ствол 120-мм пушки обладает специальным термоизоляционным кожухом, для повышения точности ведения огня. Пушка стабилизирована в 2-х плоскостях. Основным доводом за установку мощного 120-мм орудия было желание объединить огневую мощь современного танка с подвижностью более легких боевых машин. Полный вес CV90120-T может доходить до 28 тонн, в то время как современные ОБТ западных стран весят практически в 2 раза больше.

В кормовой части башни танка установлен полуавтомат заряжания на 12 выстрелов, при его применении скорострельность может составить 12-14 выстр/мин. Остальной боекомплект орудия – еще 33 снаряда – находится в корме корпуса в стеллажах, его достаточно быстро можно загрузить в башню через кормовую дверцу. Обладая 120-мм орудием, легкий танк CV90120-T по своей огневой мощи не уступает ОБТ Leopard 2, обладая при этом существенно меньшей массой, что положительно сказывается на тактической и стратегической подвижности танка.

Экипаж шведского легкого танка CV90120-T включает в себя 4-х человек — командира, заражающего (дублер командира), наводчика и механика-водителя. Рабочее место механика-водителя находится в передней части корпуса танка с левого борта. Рабочие места других членов экипажа танка находятся в боевом отделении. Заряжающий располагается слева от пушки, а командир и наводчик справа от нее (впереди сидит наводчик, за ним и выше – командир).

Ходовая часть шведского танка состоит из 7 сдвоенных опорных катков на каждый борт, ведущего колеса (спереди) и направляющего колеса (в корме). Подвеска всех катков индивидуальная торсионная. На узлах подвески 1-го, 2-го и 7-го катков установлены гидравлические амортизаторы двухстороннего действия. МТО находится в передней части корпуса с правого борта, в нем находится дизельный двигатель V-8 Scania DI16 жидкостного охлаждения мощностью в 670 л.с, который работает в паре с автоматической трансмиссией.

Тактико-технические характеристики CV90120-T:

Размеры: длина – 8,9 м, ширина – 3,2 м, высота – 2,8 м;Масса – 28 тонн;Мощность двигателя – 615 л.с.;Максимальная скорость по шоссе – 70 км/ч;Запас хода по шоссе – 600 км;Калибр основного орудия – 120 мм;Боекомплект – 45 снарядов, в АЗ – 12;Экипаж – 4 чел.

Engine & Mobility

The CV90120’s engine was a Scania DI-16 800 horsepower diesel engine, giving the vehicle a maximum speed of 70 km/h on roads, and 40 km/h in reverse. It was designed with excellent mobility in mind, despite its reinforced chassis and newly designed turret. The engine was placed in the front right of the hull, and will also function as protection in the case of penetration from the front, much like the Israeli Merkava design. If needed, the engine could be uprated to accommodate higher horsepower demands, showing modularity similar to other aspects of the vehicle. The gearbox chosen was an Allison Perkins X-300-5 Automatic gearbox with 4 forward and 2 reverse gears.

The running gear has 7 paired road wheels per side, forward sprocket wheel, and rear idler wheel. The tracks were made of steel with rubber pads. The suspension is torsion bar based with rotary dampers and no return rollers. The vehicle’s range was 600 kilometers on a full tank. It could cross slopes with a 60% gradient and has a fording of 1.5 m. All of these characteristics have been designed due to the obstacles of the Scandinavian peninsula, where a vehicle might have to go from snowy mountains to muddy wet forests, as the northern terrain varies a lot and the infrastructure there is generally underdeveloped in large regions.

History

Ancient

The chariot is a type of carriage using animals (almost always horses) to provide rapid motive power. Chariots were used for war as «battle taxis» and mobile archery platforms, as well as other pursuits such as hunting or racing for sport, and as a chief vehicle of many ancient peoples, when speed of travel was desired rather than how much weight could be carried. The original chariot was a fast, light, open, two-wheeled conveyance drawn by two or more horses that were hitched side by side. The car was little more than a floor with a waist-high semicircular guard in front. The chariot, driven by a charioteer, was used for ancient warfare during the bronze and the iron ages. Armor was limited to a shield.

Modern

In the modern time, combat vehicle is protected by strong armour and armed with weapons, which combines operational mobility, tactical offensive, and defensive capabilities.

Usage in battles

The CV90120 has minimal armour meant to withstand small arms fire and indirect shrapnel. Your playstyle should involve sitting back and maintaining overwatch of a specific area of the battlefield. Stay far away from the heat of close quarters combat as enemy tanks will have a harder time finding and killing you. With the slpprj m/95 round, you can penetrate almost all vehicle in the game from the front at any range (excluding areas such as the turret cheeks on the Leopard 2A5 series and M1A2, and some areas of Russian MBTs). THe stock shell is a HEAT shell and the DM23 APFSDS round is a tier I modification. Although powerful, it is lacklustre compared to m/95, but holds its own against tanks at its BR until a better round is available. You will just have to play more passively and know how to hit weak spots at longer ranges. Use your mobility to flank on large maps such as Maginot Line and (if you have them researched) use your powerful thermal optics to acquire and destroy a target. If the enemy is looking at you and you are too close, reposition and try to make them lose focus on you. By playing more passively and smarter than you would a normal MBT, you can make the most of this vehicle.

With a reload of 5 seconds, it shares a quick reload with the aced Challenger 2 and the aced 105 mm Abrams, beating the Leclerc and any other tank’s aced crew. Only the Type 90 beats its reload. This means that if you get the first shot off, and either their return shot misses or you destroy their cannon, then you can pack a great punch with a light tank. Once spaded, it packs an insane amount of firepower for a light tank, dishing out 625 mm of penetration downrange every five seconds, and can cripple distracted players.

The CV 90120 has the commander sight feature with a powerful zoom (24x). With the automatic laser rangefinding, this enables players to swiftly acquire and fire at enemy players and thus enhances the CV 90120’s potential in long-range engagements.

Pros and cons

Pros:

  • Excellent gun and reload, with access to the slpprj m/95 round, the Swedish designation of the CL3143/M322.
  • Adequate mobility enabling you to get to an early game position and quickly change positions if spotted or injured.
  • The weak armour may reduce the amount of spalling caused by being hit by enemy shells.
  • Access to scouting and «Airstrike» ability (reduced spawn cost for friendlies destroying enemy tanks you scouted).
  • Equipped with an autoloader: reload takes place even while extinguishing a fire or if a crew member gets knocked out.
  • Shares the same reload as the (aced) British Challenger 2.
  • Insane firepower for a light tank — no other light tank has access to a 120 mm gun that can penetrate over 600 mm of armour.
  • Outstanding optics: 24x zoom for commander, great FOV, with third generation thermals for both gunner and commander

Cons:

  • Non-existent armour, can be penetrated by heavy machine guns on the side and autocannons in the front.
  • Vulnerable to overpressure damage.
  • No top machine gun for anti-helicopter and aircraft defence.
  • The slpprj m/95 round is a tier IV modification and will take some time to get access to it.
  • Difficult to hide due to the doorknob-shaped commander’s optic on the roof of the turret.
  • Difficult stock grind — many tanks at your BR can withstand HEAT-FS.
  • Taller and longer profile than all other Strf/CV 90s.
  • Turret is mounted far back on the hull: you need to show the entire hull when peeking around corners.

Light tank

The CV90120-T
light tank has a firepower compatible with modern main battle tanks

Country of origin Sweden
Entered service
Crew 4 men

Dimensions and weight
Weight 26 — 35 t
Length (gun forward) 8.9 m
Hull length
6.6 m
Width
3.2 m
Height (turret roof) 2.4 m
Armament
Main gun 120 mm smoothbore
Machine guns 1 x 7.62 mm / 12.7 mm
Elevation range — 8 to + 22 degrees
Traverse range 360 degrees
Ammunition load
Main gun 45 rounds
Machine guns ?
Mobility
Engine Scania DI16 diesel
Engine power 670 hp
Maximum road speed 70 km/h
Range 600 km

Maneuverability
Gradient 60%
Side slope 40%
Vertical step 1 m
Trench 2.4 m
Fording 1.5 m

   The
CV90120-T light tank was developed by the BAE Systems Hagglunds as a
private venture. The main goal was to meet the firepower of modern
main battle tanks, but with greater tactical and strategic mobility.
The first prototype of the CV90120-T was completed in 1998. After
extensive trials development of this light tank was finally
completed in 2001. Despite that further improvements in a number of
areas continued, especially electronics. The CV90120-T is being
actively proposed for possible customers worldwide, however as of 2014 no production
orders were placed on this light tank.

   The
CV90120-T is armed with a fully-stabilized Swiss Ordnance 120 mm
high-pressure low-recoil smoothbore gun. It fires modern NATO
ammunition. A total of 45 rounds for the main gun are carried.
Claimed maximum rate of fire is up to 14 rounds per minute.

   The
CV90120-T tank is fitted with a computerized fire control system and
stabilized day/night sights. Vehicle’s integrated battlefield
management system ensures situational awareness.

   Modular
armor of the CV90120-T can be configured to various levels of
protection. Additional passive armor package can be fitted. It is
speculated that the front arc with add-on armor protects against
30 mm armor-piercing discarding sabot rounds. All-round protection
is against 14.5 mm armor-piercing projectiles. Furthermore explosive
reactive armor can be fitted for even higher level of protection.
Interior is lined with a spall liner. Survivability of the CV90120-T
light tank is further enhanced by the tank’s Defensive Aids Suite,
including laser, radar and missile approach warning systems,
multi-spectral aerosol active countermeasures system. A top attack
radar can identify precision guided anti-tank munitions. Furthermore
vehicle’s design has some certain stealth features.

   This light
tank has a crew of four, including commander, gunner, loader and
driver.

   The
CV90120-T uses modified
CV90 (or
Combat Vehicle 90) infantry fighting vehicle chassis. Vehicle is
powered by the Scania DI16 turbocharged diesel engine, developing 670 hp. Running
and life cycle expenses on this light tank are considerably lower
comparing with modern main battle tanks. Furthermore unlike most
modern MBTs that can only be airlifted by the largest transport
aircraft, the CV90120-T can be transported by

Airbus A400M military transport aircraft.

Produktion

Produktionen av CV 90 började 1993 och från 2014 hade över 1200 fordon beställts. I november 2000 beställde Finland 57 CV9030 -fordon. Totalkostnaden var 250 miljoner euro (2008 -värde), eller 4,42 miljoner euro per fordon. I juni 2004 gjorde Finland ytterligare ett köp, vilket ledde till att den totala beställda kvantiteten uppgick till 102. Denna gång var kostnaden 2,92 miljoner euro (2008 års värde) per fordon. I december 2005 beställde Danmark 45 CV9035 -fordon för en kostnad av 188 miljoner euro eller 4,18 miljoner euro per fordon.

Den Nederländerna beställt 184 strids plus 8 instruktions CV9035 fordon till en kostnad av € 749 miljoner, eller € 3.900.000 per fordon. Norge köpte inledningsvis 104 CV90 på 1990 -talet, köpte nya fordon och uppgraderade de gamla under 2010 -talet. Den norska armén har 164 CV90, varav 74 stridsfordon, 28 stridsfordon, 24 flerbruksfordon, 21 spaningsfordon, 15 kommandofordon och två instruktionsfordon. Uppgraderingen av de norska CV90: erna uppskattades kosta cirka 10 miljarder kronor .

History

Background

After the CV 90105 TML project, Hägglunds began their own private venture to develop the light tank of the future. Working from their CV 90 chassis, they began tinkering with the Swiss Ordnance 120 mm Smoothbore cannon, to achieve MBT grade firepower. The design principle behind the project was that the vehicle wouldn’t require armour if it had the capability to destroy targets before being fired upon. The tank was revealed in the summer of 1998 at the EUROSATORY defence exhibition in Paris. This version was a prototype however, as it took Hägglunds 3 more years to finalize the design. The vehicle would be known as the CV 90120, and is one of the most passionate projects launched by Hägglunds.


CV 90120-T in low visibility summer camouflage.

Design

The CV 90120 is incredibly light for its weaponry, coming in at just below 20 tonnes excluding the weaponry. The challenge when designing the tank was transferring the recoil from a gun that size, into the chassis, without damaging the tank. The gun was specifically modified and picked for this problem. the CTG (Compact Tank Gun) 120/L50 Smoothbore managed to solve this issue thanks to the lightweight design and strong structure. The gun is semi auto-loaded from the rear of the turret, with reserve ammunition stored in the rear of the chassis, which was previously used as troop transport in the prior CV 90. Later variants, such as the CV 90120-T, the variant reflected in game, would see novel features such as generation 3 thermal imaging, along with smoke grenades, and commanders thermals provided by SAAB.

Future development

Hägglunds was bought by Alvis Ltd. in 1997, and later by BAE Systems in 2004. Despite this, the project has continued development. The latest version was revealed in 2011, known as the CV 90120 Ghost. This version is still being worked on, despite lacking any sort of customers. No matter the fate of the vehicle, Hägglunds seem convinced that the future of tank combat isn’t survivability, but rather visibility. The CV 90120 Ghost has side-skirts capable of adapting its thermal imaging to look like something else, and the chassis is shaped to reflect radar signature. Hägglunds has made it perfectly clear what their vision on the future is, and along with the Polish PL-01 based on the same chassis, the vehicle remains a concept waiting to prove itself right.

Модификации

Уже на стадии развертывания серийного производства БМП в конструкцию был внесен ряд доработок. В начале 2001 года Управление материально-технического обеспечения минобороны Швеции заключило контракт стоимостью 200 млн шведских крон (около 14 млн фунт. стерлингов) на поставку комплектов пассивной защиты для CV9040. Пассивная защита была установлена на 55 БМП, для чего машины были отправлены на завод компании Alvis Hägglungs в городе Orusköldvic, северная Швеция, где был произведен монтаж комплектов брони, поставленной германской компанией IBD. Комплект включает навесные модули пассивной защиты лобовой, бортовых частей корпуса, днища и башни машины. Также установлены противоосколочные подбои с внутренней поверхности брони. Указанные БМП поставлены в войска в 2002 году для применения в составе шведских сил быстрого реагирования. Последние предназначены для участия в коалиционных силах быстрого реагирования ЕС начиная с 2003 года.

Обозначение базовой модификации — 9040A, улучшенные варианты машины получили обозначения 9040B и 9040B1. Им соответствует установка аппаратно-программного обеспечения, позволившего ввести в боекомплект пушки новый 40-мм многофункциональный боеприпас 3Р. Последнее повышение боевой эффективности парка БМП CV-90 сухопутных войск Швеции до модификации 9040C позволило использовать машину на зарубежных ТВД. Наряду с усилением броневой защиты проведена модернизация тепловизионного канала прицельного комплекса UTAAS (Universal Tank and Anti-Aircraft Fire Control System). Оптический канал оснащен защитным фильтром лазерного излучения. Модернизация до уровня стандарта 9040С проведена на 42 машинах.

Strf 9030 — экспортный вариант, вооруженный 30-мм автоматической пушкой «Бушмастер II».

CV 9030N. Внутреннее обозначение БМП норвежских вооруженных сил на фирме изготовителе, BAE Systems, — 9030 MKI. Отличается от шведской CV 90 вооружением, более мощным двигателем 605 л.с., и наличием дополнительного люка командира десанта с правой стороны кормовой части БМП. При проведении конкурсных испытаний машине компании Hägglunds Vehicle AB противостояли следующие БМП: M2A2 Bradley, ASCOD, Warrior и германская TH-495. Победителем вышла CV9030. Контракт на поставку 104 БМП был подписан 21 апреля 1994 года. В 1996 году Норвегия в рамках контракта получила четыре предсерийных машины. Серийное производство CV9030 продолжалось с 1998 по ноябрь 2000 года. Производство башни осуществляла норвежская компания Kvaerner Eureka AS. Окончательную сборку машины проводила Hägglunds Moelv AB. Семнадцать БМП CV9030 повышенной боевой эффективности для применения на зарубежных ТВД получили обозначение 9030NF1. Также контракт на поставку 144 шт. CV 90 был закрыт в сентябре 2020 г. Стоимость 1 БМП составила 9 млн 28 т. долл. [politeka.net/69172-norvegiya-zakupila-novejshih-boevyh-mashin-na-1-3-mlrd-video/]

Strf 9035 — экспортный вариант, вооруженный 35-мм автоматической пушкой «Бушмастер III».

Контракт на поставку Норвегии 184 машин 184 CV9035 MkIII подписан в декабре 2004 года. В период между 2005 и 2007 годов изготовитель машины, компания BAE Systems, разработала модификацию Мk III и осенью 2007 года состоялась передача вооруженным силам Нидерландов первого прототипа для войсковых испытаний. Передача всей партии последовала в декабре 2008 года. CV9035 MkIII принята на вооружение сухопутных войск Нидерландов в декабре 2008 года. Нидерландская компания Van Halteren Metaal является изготовителем бронебашни и осуществляет окончательную сборку БМП.

Отличительными особенностями CV9035 MkIII являются комплекс вооружения на базе бикалиберной 35/50 мм пушки «Бушмастер III», система управления огнём Saab UTAAS, в состав которого входит надульный программатор боеприпасов, прицельный комплекс, построенный на принципе «Hunter-killer», предполагающем наличие у командира машины и наводчика независимых друг от друга и от основного вооружения полностью стабилизированных прицелов с дневным и ночным каналами.

Начиная с февраля 2011 года для сокращения расхода топлива и износа машины в войсках, и соответственно, снижения стоимости её эксплуатации, планируется проведение демонтажа навесной брони со всех ранее поставленных БМП CV 9035. Одновременно, продолжающие поступать от производителя машины поставляются также без навесной брони. Комплекты навесной брони массой шесть тонн на машину складируются.

Combat service[]

Swedish CV9040C on training exercises

First use was by the Swedish UN-forces in Liberia 2004, where 13 Stridsfordon 9040C were deployed.

Since the production begun in 1993, the CV90 had remained untested in live combat until November 2007, when Norwegian Army CV90s from 2nd Battalion saw heavy combat during Operation Harekate Yolo in Afghanistan. During the first week of November, Norwegian ISAF forces from 2nd Battalion and Kystjegerkommandoen based in Mazar-e-Sharif, responded to a Taliban attack on Afghan National Army forces in the Ghowrmach district. Having been heavily outnumbered by the Taliban forces, the Norwegians used mortars and, in particular, CV90s, to effectively beat down the attack. The operation left an unknown number of Taliban casualties, but Norwegian news sources say as many as 45 to 65 Taliban fighters may have been killed, and many more wounded.

Norwegian CV9030 during a patrol in Afghanistan.

The CV90 was later used extensively by ISAF-forces of the Norwegian Army’s Telemark Battalion in May 2008, when the battalion came under heavy machine gun and RPG fire from Taliban fighters during Operation Karez in the Badghis Province. The attack left 13 Taliban fighters dead, and unknown number of wounded. No allied casualties were reported. In January 2010, a Norwegian soldier driving a CV9030 was killed when it drove over an IED in Ghowrmach, Afghanistan.

In February 2010, Denmark sent 10 CV9035DK’s to Afghanistan in order to bolster their contingent in Helmand Province. The Danish contingent had suffered numerous casualties since they began operations in the province in the autumn of 2006. The vehicles are from the Danish Royal Lifeguard Regiment, based in the Northern part of Seeland. They are working alongside MOWAG Piranha IIIC, MOWAG Eagle IV, M113 G3DK and Leopard 2A5DK vehicles, all contributed by Denmark, in the Helmand Province. By April 2010, two of the ten vehicles had been hit with IEDs, in both cases protecting the crew and passengers from personal injury. The vehicles lost two wheels and tracks, and were sent back to the manufacturer in Sweden for further investigation. On 7 August 2010, a CV9035DK hit an IED in Afghanistan, killing two soldiers and wounding another three. The explosion was so powerful that the vehicle was turned over.

As of the spring of 2011, Sweden operates 9 Strf 9040Cs in Afghanistan. Swedish CV90s have seen combat with insurgents on dozens of occasions.[citation needed]

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector